Bangkok 30-8-2015 Dag 26
The
Bridge over the River Kwai
Op
6-12-1941 zeggen de Engelse dat ze geen oorlog willen met Japan. Op 7 -12-1941
vallen de japanners totaal onverwacht Pearl Harbor binnen. Er zijn die dag
13.44 mensen om en 826 gewonden en 966 vermisten. Op 8-12-1941 verklaart met
Amerika-Canada Engeland Australië en
Nederland (Indië) de oorlog met
Japan en Duitsland. Snel er na valt
Japan Maleisië en de Indische eilanden en Thailand binnen. In Januari 1942
heeft Japan ook Singapore in de macht. En daarna tot aan mei 1932 komt er Burma en Pakistan Indië bij.
Japanner
zijn snel en overal en dat zorgt er voor dat ze in korte tijd alles overnemen
en ze willen meteen een verbinding spoorlijn maken wat hun veel macht geeft en het monopolie.
Toch was dit een plan van de Britten in 1903 wat deze niet gelukt is .
De japanners lukte dit wel maar die gingen letterlijk over lijken. Er werden
meerdere bruggen gebouwd maar de Bridge over the Iiver Kwai was de grootste en
kosten veel levens. Ook omdat deze gebombardeerd werd 2 keer en steeds opnieuw
opgebouwd moest worden omdat dit de verbinding compleet maakte . Er was een
kleine brug van bamboe hout over de kleine rivier en de grote brug over de
grote rivier.
De
mensen moesten door de jungle de spoorlijn en de brug bouwen en vele vielen
naar beneden . De brug is op diverse plaatsen 30 meter hoog. De bomen waren
soms 30 meter hoog en 80 meter lang en werden aan geleverd door olifanten. Maar
toen die weigerde te werken omdat hun meester dood gingen door slechte
verzorging moesten mensen hun werk doen ,wat onmenselijk was Ook moest men
rotsen uit steken met minimaal materiaal.
Naast
het feit dan men zich dood werkte , of doodgeslagen werd ,was er een cholera
uitbraak, waar mensen in 24 uur van dood gingen. Men moest 20 uur werken . Als
er geen licht was gebruikte men kaarsen! Dat gaf de pass de naam: Hell-fire
pass . Men zij je hoeft niet bang te zijn als je naar de hell gaat ,want er
bestaat geen grotere hel dan hier . Na de oorlog kreeg Thailand de spoorlijn
tot aan Nam Tok . Later in 1949 werd ook het gedeelte tot aan Wong Pla Dak
geschonken. In 1958 kreeg met het gehele gedeelte van Bangkok , Kanchanaburi
,Nam Tok Wong Pla Dak tot aan Burma.
Deze dag zullen we niet snel vergeten .
We worden opgehaald om 8 uur en moeten 3 uur rijden om naar de plaats Kanchanaburi te gaan waar we naar de Bridge over the river Kwai gaan kijken. Het is 122 klm ten zuidwesten van Bangkok. We bezoeken de begraaf plaats / Kanchanaburi War Cemetery. Daar moet ik zeggen gebeurt er iets met je ,want je beseft dat vele Nederlanders hier gestorven zijn . Ze zijn door de japanners gevangen genomen en werden verplicht aan de brug te werken. Op dit kerkhof liggen maar liefs 1896 Nederlanders begraven. Na opzoeken weet ik dat er in Ghankai 313 liggen en Thanbyuzayat 622 In totaal kost de spoorlijn het leven van 2830 Nederlanders. En dat is heftig.
Mijn moeder zegt altijd “ Kind als je op de plaats bent waar het zich afgespeeld heeft ,is alles veel meer werkelijkheid en dan besef je pas wat er speelde. “
Ze heeft gelijk ik was zeer onder de indruk. Het pakt me zo dat ik daar een boekje koop om me er in te verdiepen. In totaal schat men dat er 200.000 mensen gewerkt hebben aan de spoorlijn van Kanchanaburi tot Thanbyuzayat in Burma en de directe lijn naar Singapore. Deze is 415 klm lang. In totaal zijn er 61.000 mensen gevangen genomen in Azië . Ze zijn naar Thailand en Burma gebracht om te werken aan de brug. Tussen 1942 en 1945 zijn er 30.000 Britten, 18.000 Hollanders, 13.000 Australiërs, en 700 Amerikanen vervoerd vanuit Singapore, Hong Kong en Indonesië.
Het zou 5 jaar moeten duren om dit te maken ,maar met de
enorme druk van de japanners hebben ze de spoorlijn en de brug in minder dan 2
jaar gemaakt en de gevolgen waren desastreus. Men noemt het “The Railway of
Death”. Iedere kilometer kosten uit eindelijk het leven van 38 mensen. Tussen
Thailand en Burma : 263 klm in Thailand
en 152 klm in Burma .Op het kerkhof welke wij bezoeken liggen 1.800 Nederlanders
begraven.
Daarna gaan we
naar de brug en ook dat is indrukwekkend we maken foto’s ,want de omgeving is
fantastisch mooi. En er zijn een massa mensen die dit allemaal komen zien. De
natuur is adembenemend mooi ,veel foto’s gemaakt. Onze chauffeur brengt ons
daar na de tijger tempel.
De bedoeling
was dat we tijgers zouden zien maar zijn Engels is net zo goed als ons Thai en
dus is dit de tempel waar in 1999 een monnik is gedood door een tijger. “ The
Tiger cave” Indrukwekkend.
Ook de tempels er om heen zijn mooi en de
geschiedenis word verteld in schilderijen die je dan per etage kan zien terwijl
je naar boven klimt Trapje voor trapje voor trapje.. Vermoeiend maar mooi.
Overal zijn bellen en getekende verhalen en boeddha beelden. Te mooi om te
verwoorden. Hier zijn we 2 uurtjes..
Onderweg naar huis verbazen we over het verkeer De 4
banen waar 6 auto’s rijden is zogezegd een chaos. Van links naar rechts en
alles haalt van alle kanten in. De auto’s; hebben de spiegels in getrokken want
anders raken ze elkaar .Niet naar buiten kijken is het beste. Maar ja dan mis
je alles dus moet je ,je overgeven aan de kunstvaardigheid van de chauffeur. En
de 5 beeldjes op het dashboard van boeddha tot kruisjes krijgen een betekenis.
Goed de reis verliep veilig en we hebben echt kunnen rusten ,met de voetjes op
de bank Want we hebben een heel busje voor ons alleen. Lek onze vriend verzorgt
ons zeer goed ..
We gaan even
bij het zwembad liggen om bij te komen. Zwemmen ontspant. Daarna haren wassen
aankleden en naar de 5de etage.. We eten “ thuis “ en laten ons verrassen door de bediening en
de menukaart, we nemen een extra glaasje “Singapore Sling” Dan slapen
we zeker goed !!
Singapore Sling:
Het recept : Een vleugje van
- dry gin
- Dom Benedictine
- Cointreau and cherry brandy
Shake this up with lime and
pine-apple juices and a dash of Angostura bitters and grenadine.
Op z'n
Hollands zou ik zeggen: een beetje:
- dry
gin
- dom
benedictine
-
Cointreau en kersenbrandenwijn geschud met limoen en ananassap en wat Angostura
bitter en grenadine en uiteraard ijsblokjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten