zaterdag 29 augustus 2015

Bangkok 29-8-2015.

Thailand Dag 25 Marina Park
 


Het ontbijt is top ,dat wist ik al maar goed voor Bianca is alles nieuw , en ze moet het maar geloven. Maar nee hoor ze is net zo blij als ik . Lekker luxe en heerlijk ontspannend gaan we eten want we waren samen om 6.30 wakker. Spannend allemaal ,en dat voel je. Het weer si warm droog zonnig het zal zon 33 graden zijn met een windje. We eten lekker lang en gaan naar boven om onze spullen te pakken en wachten op de chauffeur.

Thailand. Thailand heeft 67 miljoen inwoners / Bangkok 9 miljoen .Thailand = 514000 klm Bangkok = 2000klm. Bangkok ligt midden in Thailand . Tijd : Nederlandse tijd 5  uur terug . Geld 1000 Thai bath is 25 euro .

Bangkok De hoofdstad van Thailands is Bangkok . Bangkok is gesticht in 1782 door Koning Rama 1. De mooiste plekjes worden aan het oog onttrokken door de verkeerschaos vele moderne gebouwen en de vele mensen . Je moet dus echt de tijd nemen een kaart pakken en je dagen inplannen. Wat wil je zien waar wil je naar toe. Het land van de gouden boeddha overal verstopt tussen mensen en gebouwen.
Land waar wierook en autogassen zich vermengen. Rijkdom en armoe leven hier samen. Soms vervallen soms adembenemend mooi. Land waar chaos heerst en ook rust uit straalt. Monniken en meisjes van plezier tempels en sloppenwijken aan elkaar verbonden zijn.
Bangkok  ligt verspreid over een grootgebied en aan weerkanten ligt de Chao Phruya rivier. Hoe hoog hij vorige keer was met de overstromingen zo anders is hij nu we in de droge tijd hier zijn. Via de  Chao Phruya rivier = 850 klm , kan men overal komen per boot. Ieder jaar word de stad groter en de rijstvelden kleiner. Je kan een boot rondreis maken. Dat heb ik eerder gedaan en was geweldig. Men noemt het : Venetië van het oosten. Toen in 1782 Bangkok de hoofdstad werd van Thailand zijn ze begonnen de (klongs) kanalen aan elkaar te verbinden. Deze kanalen waren lange tijd de enige manier van reizen.

 
Eten, deze mensen eten steeds een beetje dus ze eten ook soms 10 keer per dag.  Boeddhisme is de basis van Thailands cultuur.  En een ieder deelt , want geef je( dat kan alles zijn ,maar vaak is het eten of onderdak)  kom je rijker /beter terug in een ander leven. De gevers zijn dus dankbaar dat ze kunnen geven. 
Een Thaise man moet tenminste 1 x een monnik gewaad gedragen hebben. En zich dan verdiepen in het boeddhisme . Als de zon opkomt vergeet je dat je in een vervuilde stad bent. En bedenk je dan dat de koningen van Siam door de straten liepen. Stel je de film “The King and I  “nog eens voor . Geen asfalt, de natuur ,het water  en de kanalen ,als in Venetië . Op veel plaatsen is dat nog steeds zo adembenemend mooi. Ondanks de chaos in de stad is er iets wat me steeds weer verrast en dat is de rust van de mensen. Het geduld. De vriendelijkheid  en het tevreden gevoel. Dat maakt Bangkok zo speciaal denk ik . Bangkok de stad met vele namen.  Je kijkt er je ogen uit . Het is mijn 3de  keer dat ik hier ben.

Wat moet je weten! Geen hadden schudden dat is niet gebruikelijk. Men legt twee handen tegen elkaar en buigt dan het boven lichaam dat is een begroeting.  Bangkok lijkt wat diefstal op Amsterdam dus hand op de portemonnee. Geef altijd fooi ,mensen verdienen niet zoveel. Geef dan 20 bath. Taxi chauffeurs mogen vaak klein geld houden (afronden) na de rit. Een kleine fooi is een belediging. Ongepast is het te hard te praten  schreeuwen of in openbaar emotie te tonen. Wijzen met de vinger is onfatsoenlijk. Geen handen op heupen of armen voor de borst houden dat is arrogant. Voor de Europeanen is de koelst periode rond November tot Februari      Dus we gaan in de beste tijd , het is dan +/- 30 graden .De luchtvochtigheid is in deze periode ook minder. Vaak is er in deze periode een koel wind vanuit China.
Bangkok 29 augustus 2015. Dag 25 
 
 

Ik ben al eerder in Bangkok geweest Ik weet nog de eerste keer! Bangkok het was  druk, vies, benauwd. Overal taxi’s, tuktuks, mensen , echt honderd fietsers in een staat die maar 4 meter breed is Een grote mierenhoop. En  ons hotel. Ja dat was de eerste keer ook een verrassing tussen al die drukte stond daar opeens een luxe hotel! Wat een verademing een groot en luxe hotel, niet wat je zou verwachten in deze straat. Nu ik hier voor de 3de keer ben is dat al wat “gewend”. Ik vind het hier heerlijk , ik kijk mijn ogen uit en geniet. 
Vandaag staat Mariana land op de planning.

Marina land .
 

Er zijn ijsberen dolfijnen, walrussen, vissen van 3 cm tot aan 3 meter , tijgers ,veel vogels waaronder neushoornvogels papegaaien .Er zijn diverse soorten apen. Er is een research centrum van eieren. Beren, struisvogels kasuaris roofvogels eigenlijk te veel om op te noemen! Je komt binnen bij Marine land en dan komen de ara’s je al tegemoet . Niet een of twee maar vijftig zitten er zeker.  Je kan op de foto met ze. Het park is zeer mooi aangelegd en de natuur is heel mooi. Overal bomen ,planten , bloemen, en dit op zich is al de moeite waard te gaan.    
                                                                            

 
 
We lopen meteen door naar de bird show die heb ik nog nooit gezien. Iedere keer probeer je wat anders te pakken. En wat een feest. De show is goed. We zien papegaaien waaronder de ara’s en de kaketoes , we zien de neushoornvogels ,roofvogels ,flamingo, kraanvogels ,zwanen, en het is een feest. Natuurlijk vinden wij de papegaaien leuk en zeker het zingen en praten van de amazones, maar de neushoornvogels zijn toch wel mijn favoriet., Wow als dat over je vliegt dan krijg je kriebels. Voor Bianca volgt er een super moment. Iedereen gaat
na afloop weg en de trainers trainen nog wat na .Met een zonparkiet die dan geld  ophaalt en terug vliegt. Bianca zegt “mag ik een keer ?”…En ze mag en ze heeft even haar eigen momentje met de vogel en de trainer.. Haar dag kan niet meer stuk.


 
Via de apen , de poema en de tijger, walrussen komen we bij de olifanten. We zouden niet naar de show gaan ,maar we zijn er toch en we willen gewoon even zitten. De show begind en het is eigenlijk fantastisch te zien hoe de olifanten met de juiste traingn alles doen wat er gevraagd word. Dan gaan ze schilderen. Dat is echt zo mooi om te zien. Kijk daar was ik nu echt van onder de indruk. En hoe mooi! Ik fil m het en denk ik wil dat wel kopen als mijn souvenir van Thailand. Naast mij denkt Bianca ook zo weant ze begint naar een van de dames te “Ja hoe noem je dat “ Okay noem het maar gebarentaal !


Na wat zwaaien zwieren lachen en knikken , begrijpen ze elkaar ,op afstand. En als de olifanten klaar zijn worden 2 tekeningen gedroogd en in gepakt en hebben we onze eigen tekening van de olifanten. Als alles voorbij is mogen we ook met deze olifanten op de foto. Dat word mijn moment van de dag. De trainer zegt “doe mij maar na “in het Thais ,maar goed gebarentaal is ook voor mij geen probleem.  Dan moet ik mijn hand op de olifant ’s hoofd leggen en Hoppa daar zit ons Thiely boven op de slurf .Ik ga enthousiasme gillen lachen en ik weet niet wat ,maar ze vinden dat zo leuk ,ze maken er een feestje van Ons Thiely gaat op de slurf een rondje maken . Zo gaaf !! Ze want ik denk dat de olifant een mesje was drukt zacht haar slurf in mijn armen en ik houd haar vast. Ze geeft me wat frisse lucht met de slurf en ik kan het niet laten “Ik kier en lacht als een klein kind”. Ik geniet en de olifant vind het ook best leuk! Zonder moeilijk te doen loopt ze met me rond. De trainer lacht ook ,ja voor hem is het meer  “ een oude en gekke  oma op een slurf, en ook hij heeft straks thuis wat te vertellen !! Iedereen blij.  Na afloop bedanken we hem en we gaan met de tekening verder… Gaaf !!

 
Maar ik kwam voor de neushoornvogels. De vogels zitten in een mega open volière en voor de mensen is er een pad aangelegd .Je loopt dan door heen . Gaaf!!  Ik moet zeggen het is indrukwekkend en we kunnen mooie vogels op de foto zetten. Hun nesten hun eten en hun gedrag. Het is boffen want ze zijn erg actief Ze vliegen en dat geluid alleen al is indrukwekkend. Zien is mooier , we genieten. Bianca gaat er lekker bij zitten en ik neem de tijd.  Dat is ook bij de Ara’s zo. Ook hier zien we veel vogels ,  ik schat wel 75 ara’s  . Deze keer zaten ze allemaal bij de voederbakken. Op de stokken en bij de blokken. Jong en oud. Geweldig. Alle kleuren van de regenboog… De neushoornvogel en de ara’s in een woord geweldig. En beide soorten vogels zijn zeer rijk vertegenwoordigd . Voor de veiligheid is de mens dus van de vogel gescheiden, of moet ik dat andersom neer schrijven. Want de verleiding is groot als ze zo dicht bij zijn om ze aan te raken. De meeste ara’s zijn met de hand groot gebracht en zijn brutaal , bij de neushoornvogels is dat anders. Die zijn gewoon zo vrij in hun eigen omgeving ,dat je wel respect krijgt,  dan zijn deze vogels toch wel groot. Dit zijn wel even speciale momenten.



 
De laatste uren kiezen we voor de vogels , en om het park door te lopen op ons eigen tempo.. Langst de vogellaan en birds world waar de zonparkieten los vliegen en waar we leuke momenten hebben met deze vogels. Bianca word zo ongeveer opgevreten, en ook bij mij zorgen ze voor een bad hair day .. Maar dat mag ze zijn zo leuk !!! Het is toch wel spectaculair.



Een top dag. Onze chauffeur staat klaar en brengt ons thuis. Morgen vroeg om 8 uur haalt ie ons weer op !!

 

Moe  en voldaan gaan we naar huis en lekker douchen en we gaan zwemmen. Relaxen. Dat is dan voor het eerst deze vakantie …Daar hebben we deze dagen ook voor ingepland.. Bijkomen ,alles herleven en even relaxen.. Vanavond eten we uit met Annette De dochter van Heide. Die helaas is overleden en dus zal een speciale avond worden. Maar daar zie ik wel naar uit. Vanavond weer een Singapore Sling  en dan morgen vroeg gezond weer op ..
 
 

 

1 opmerking:

  1. mooie verhaal en leuke foto's geniet nog maar even

    groetjes uit vleuten

    BeantwoordenVerwijderen