zondag 16 augustus 2015

Australie Donderdag 13-8-2015..


Donderdag 13 Augustus 
 
 

 

5.30 uit bed en we staan klaar. Maar de mannen dus niet en als dan uiteindelijk John komt gaat ie eerst naar de mannen Die lusten wel een cuppa!! Duh wij willen de vogel s zien. Teleurgesteld gaan we tegen 7.30 naar de bomen en daar horen we van Mieke dat de vogels weg zijn. Bianca schiet vol tranen en kan haar emoties niet meer de baas en begint te huilen. Ik kan dat wel begrijpen want we hadden de wekker op tijd gezet hebben gewacht en dan kom je door de mannen te laat op de spot. Goed je kan daar niet meer aan doen en dus gaan we  op zoek naar de “juiste boom. ”We horen ze (edels) wel maar zien ze niet. We worden na uur ongeduldig en gaan terug naar de boom zonder naam. Daar zien we de edel pop op een nest zitten en de twee kaketoes proberen van alles te doen om de pop van dat nest af te gooien. Ze zetten alles in en dan nog niet lukt het hun . Goed voor ons want we maken mooie foto’s. Dan komt John aan gereden en vertelt dat we snel moeten zijn , er zitten palmkaketoes in een boom in het dorp.

 

 

We gaan er heen en inderdaad 5 palmkaketoes zitten in een notenboom. Ze eten pluimen en zijn allert. En de mannen maken een hels lawaai om hun driepoot neer te zetten dat voor dat Bianca de palmkaketoes echt goed kan zien en op de foto kan zetten ze wegvliegen IK kan zeggen dat Bianca dan ook luid en duidelijk te kennen gaf dat dit niet leuk was. …. Goed de vogels gevlogen ,wij gaan lunchen .Daarna weer naar de andere kant van de cape en dus weer een zee ,om wat bij te komen. Want ondanks dat het hier winter is de dagen zijn warm . Wat wandelen en een lekker ijsje eten gaan we terug voor de vogels...
 
 
 

Wij de meiden gaan nog een keer naar de plek van de palmkaketoes en we wandwelen daar wat rond. We horen ze maar zien ze niet. Dan loop ik een beetje van de weg en hor ze … Ik laat dat Bianca weten en wijs naar mijn oor. En daar vliegt de palmkaketoe in de boom van vanmorgen. Hij of zij eet de noot die er in groeit. Hoog boven op de boom overziet ie alles en we genieten enkele minuten. Want meer is het niet. Goed  je kan wel veel op de foto zetten in een kwartier en dat doen we .Als de vogel weg vliegt lukt het me een vliegende foto te maken want zo simpel is dat niet. Toch een mooi einde van de dag.
 
 
 
 
 
 
Op deze speciale plek geven Mieke een mooie tekening van Ria Winters van de palmkaketoe en dit emotioneel moment zal altijd bij Bianca en mij in onze herinneringen blijven. Hoe speciaal is dat .Ik besef opeens dat het allemaal niet vanzelfsprekend is om de vogels te zien.  Dat er geen 100 rond vliegen! Volgen mij halen we 50 niet eens ! Dat zegt al genoeg.. Zowel de edel papegaai als de palmkaketoes hebben een eigen territorium en daarin komen de vogel voor. Maar dat we nu tientallen vogels zien vliegen ,nee dat is niet zo! Zeker als John zegt dat 5 palmkaketoes  in een boom zeer speciaal is. Nooit bij stil gestaan tot vandaag! Hoe zwaar is het leven hier ! Hoe zwaar is het een territorium te verdedigen. Hoe zwaar is het een populatie in leven te houden. Dat merk ik nu..
 
Hoe speciaal is het dat wij dit mogen mee maken en zien…Mijn teleurstelling van mijn verwachtingen worden beloond en worden vervangen door een zeer speciaal gevoel .
 
 
 
 
Ik ben hier- Ik zie het -ik maak dit mee. Mee maken is beleven. Emoties spelen een rol en de vermoeidheid ook. Maar wow ! Dit is echt zo speciaal !! Oké ik heb Christina Zdeněk mis gelopen . Christina doet al het Research werk hier en is naar  Aves en daarna moet ze een ander congres bijwonen en ze komt terug op de dag dat wij gaan..



Want we gaan een dag eerder dan de planning is .Maar alles gebeurt om een reden, dus komt tijd komt raad. Waarschijnlijk kom ik nog een terug ! Jezus ik ben alweer aan het dromen! Goed dat is niet zo vreemd in het land van de Aboriginals en hun “ dream tijd”…
 
 

We gaan douchen en dan eten we bij Mieke en Ceciel op camp. Dat betekend dat Ceciel, de man van Mieke,  een busch man vuur maakt . Deze  takken hebben vanmiddag verzamelt. Het moet hard strak zwaar hout zijn. Enkele boomstronken en het vuur kan aan. Dat duurt even dus we vermaken ons ondertussen. Ceciel maakt een potterie uit de bush van Kip groenten bacon fruit en aardappelen. Daarnaast brood , wat ze een “damper””  noemen. We krijgen ook  kokosnoot. Die kokosnoot is geplukt en ontvelt en de noot word krachtig door Ceciel in stukken gehakt Heerlijk !!  genieten. We praten en eten de avond vol.  Mieke en Ceciel douche nog bij ons want die slapen in een tent en wij in een huisje,  het word .1.30 uur  als we gaan slapen. Morgen vroeg om 5 uur gaat de wekker .
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten