zondag 27 januari 2013

Grand Palace Bangkok Rivier en Boedha's

Vorige keer ben ik naar het Grand Palace geweest en ook dit jaar wil ik dat niet overslaan .Toen ging alles in een snel trein nu willen we hier even wat meer tijd nemen.   Het koninklijke paleis is prachtig en het heeft zoveel gebouwen je kan daar een dag vertoeven. Wat Phra Kaeo is een van de mooiste tempels met 4 muren van 1900 meter lang.

Het Grand Palace ligt ook binnen deze muren dus we combineren dat vandaag .
Het is de voormalige residentie van de koningen .Gouden tempels ,olifanten, bonsai bomen omringen deze omgeving. Het meeste mag je op de foto zetten ! Maar we beginnen de dag op het water :

Zondag 27 -1-13.

Vandaag hebben we het een en ander in de plannig.  Dusit Zoo is vervallen ,want we gaan naar Grand Palace. We hebben even genoeg dierentuin gezien en willen omdat het prachtig weer is dat gunstig benutten en dus op weg naar Grand Palace. Als we naar de uitgang lopen van ons hotel zien we een standje waar je dagtochten kan bespreken en we vragen of hij ons het een en ander kan vertellen. Allereerst zegt hij pas op met de taxi. Vraag altijd de meter aan te zetten.
Dan pas op stap niet zomaar in een tuk tuk . Dit is een open karretje waarmee ze mensen vervoeren. Snel en stinkend ,omdat ze dichtbij de uitlaatgassen rijden. Maar goed die brengen je over al , behalve waar je wil zijn.
Nu vorige keer in Thailand hebben we daar niet zoveel last van gehad dus ik dacht dat komt wel goed.  We bespreken 3 leuke dagen af en betalen en gaan op eigen gelegenheid naar het Grand Palace.

De taxi staat voor en de boy van het hotel zegt ,als we eerst naar de boot gaan , kan je via de Bangkok  rivier naar het Grand Palace.  Dat is leuk , en de taxi zet netjes de meter aan , en daar gaan we .

Bij de rivier bespreken we wat we willen en het word een tocht om nooit meer te vergeten. Ze varen daar niet ze vliegen ...........hahahahaha ,
overla om je heen zijn boten en we liggen in een deuk.

We worden helemaal doorelkaar geschud. Maar hebben de grootste lol. Ze, want het is een vrouwelijke schipper brengt ons naar de kanalen ,waar de bevolking woont. Daar kopen we een leuk souveniertje.

We zien vliegende vissen, gebouwen bruggen en hoe de mensen daar leven.

Daarna zet ze ons af  bij het Grand Palace. We belanden op de markt. Grand Palace is niet open. Dat is balen!!

Het is  normaal  altijd open maar vandaag was het de dag van de boeddha en dus mochten de monniken hier bidden.  Zonder aanwezighied van de bevolking.

Daar sta je dan in een mierenhoop van mensen. En een aardige man sprak ons aan, en vertelde dat  Grand Palace  over 2 uur wel open zou gaan. En hij verwees ons naar een TukTuk die ons naar een andere boeddha bracht ,  daar op ons wachtte , en dan weer terug hier heen zou komen. Prijs afgesproken en achteraf betalen.

Oké ,we stappen in en alles gaat goed .We gaan naar een schitterende locatie waar we de staande Boeddha zien,en we genieten. We laten ook vogeltjes vrij. Dat brengt geluk. En we genieten hoe een vrouw kokosnoten klaar maakte voor mensen. Ze zijn zo gedreven daarin.Ook het maken van offers van verse bloemen is mooi om te zien.

We lopen terug en ja hoor de TukTuk is er nog. Maar dan …. Zegt de man er zijn nog zoveel dingen te zien
Ik breng u wel. Nee zeggen we , we willen nu graag naar het Grand Palace.

Dan verstaan ze je opeens niet meer en spreken ze een taal die ons totaal vreemd is. En hij rijd ons naar een winkel. Stap maar uit !!

Mooi niet. We stappen niet uit en dat geeft problemen.
Uiteindelijk rijd hij aan ,maar is boos. Dan stopt weer bij een andere Boeddha . En we vinden dat niet meer leuk ,Maar hij zegt stap uit !

Ik zeg tegen Jose hier maken we de tijd vol tot Grand Palace open gaat.
Dan pas stappen we weer in en gaan daar heen. Na een dik uur lopen , en toch wel genieten ,want het is er echt mooi.  Lopen we langzaam terug naar de tuk tuk.
We hebben nu wel genoeg boeddha’s gezien.
We lopen terug en ……………….de vogel is gevlogen.

Oké dan niet , niets betaald dus geen probleem.  We zijn van hem af. We stappen in een taxi ,zetten de meter aan , en deze brengt ons netjes naar Grand Palace voor 50 Bath dat is 1,25 Geen geld !

Daar aangekomen nemen we een gids. En dan genieten. Hij vertelt ons alles .Hij is 20 jaar gids en omdat we niet zo snel zijn blijft hij bij ons tot we alles gezien hebben we lopen 2 uur en betalen hem 500 bath.
Bij binnenkomst vertelt hij dat de Emerald Boeddha hier bij Grand Palace staat en dat is de belangrijkste Boeddha van heel Thailand.
Als je dit niet gezien hebt ben je niet in Thailand geweest zegt hij.

Het is een kleine Boeddha van 66 cm maar gemaakt vanuit een steen ,. De steen is van jade. Hij heeft een zomer winter en voorjaar kleed aan van goud aan. Dit kost miljoenen en dat word door de koning met een ceremonie aangetrokken. Omdat de koning oud is mag nu zijn zoon dat doen.

Bij de ingang staat een beeld van de geneesheer van de eerste rama (koning) en omdat deze zoveel goed gebracht heeft ,met medicijnen is deze geëerd. Dit gedeelde waar de Emerald Boeddha staat word beschermd door 12 grote beelden ""de beschermers ". We komen meerdere beschermers tegen Maar die zijn allemaal half mens half dier of  half dier / dier . Dus man / vogel of vrouw leeuw of leeuw/vogel.
Ook worden de deuren beschermd door de slangen met de 5 hoofden. En er zijn tempels waar koning Rama 1ste begraven ligt .Die word dan ondersteund door wachters . Die de gouden tempel op handen dragen richting de hemel.

Daarna lopen we  naar het Palace. Deze is omringd door olifanten en bomen die 150 jaar oud zijn deze worden iedere week in de maat geknipt. Alles bij elkaar is een prachtig geheel .We nemen afscheid van de gids en leveren onze sarong in, en dan opeens worden we overvallen door verkopers . Neen is nee ,maar dat kennen ze niet.

Dit word vervelend,  ze trekken aan je kleren, ze duwen , worden vervelend en omringen ons met meerdere tegelijk. Het enige wat we kunnen is goed op je tas passen . Opeens word ik boos, ik zie een tuk tuk staan .Die man kijkt me aan .

Dus ik zeg tegen Jose . Ga hier door de struiken en stap in de tuk tuk. Jose doet dit  , en we worden zo “gered ”door de tuk tuk.
Na 15 min zijn we in ons hotel. Gelukkig even bijkomen ,want ik werd zo kwaad ,stond niet meer voor mezelf in. Ik dacht :  ik geef er dadelijk een ,  een mep ! Dat schilde niets.
Gelukkig gebeurde dat net niet.

Naar het hotel ,lekker even zwemmen om af te koelen en bij te komen . Daarna omkleden en  dan eten.  We eten bij het zwembad ,daar is een Thai restaurant. Deze keer bestellen we gewoon steeds per 1 keer.  En we genieten.
Een lekker glaasje Singapore Sling erbij en nog een ….en de avond vliegt voor bij.
Wat hebben we gegeten:  een zalm salade ,en een mix vis gerecht  met rijst en ons toetje is kokos ijs. En dan de rekening …………………………..

Oké 1500 bath dat is 32,50 voor 2 personen. Yes dat is nu het Thailand gevoel. Onze dag was voor 99% perfect.  Morgen vroeg weer op en dan gaan we naar de floating market en de olifanten.

1. wat hebben jullie weer een prachtige dag gehad! Ik geniet van jullie verhalen en Jan watertand bij het lezen en zien van al jullie lekkere eten.
    Hier is gisteren in één dag alle sneeuw verdwenen en er lag toch echt een dik pak.
    Genieten jullie maar lekker verder en ik lees hier alles lekker mee.