dinsdag 29 januari 2013

Bridge over the river Kwai





Dinsdag 29-1-2013 The Bridge over the River Kwai

Deze dag zullen we niet snel vergeten We worden opgehaald om 7 uur en moeten 3 uur rijden om naar de plaats Kanchanaburi te gaan waar we naar de Bridge over the river Kwai gaan kijken. Het is 122 klim ten zuidwesten van Bangkok. We bezoeken begraaf plaats /  Kanchanaburi War Cemetery .Daar moet ik zeggen gebeurt er iets met je ,want je beseft dat vele Nederlanders hier gestorven zijn .
Ze zijn door de japanners gevangen genomen en werden verplicht aan de brug te werken.



 
 

In totaal zijn er  61.000 mensen gevangen genomen in Azië .Ze zijn naar Thailand en Burma gebracht om te werken aan de brugen de spoorlijn . Tussen 1942 en 1945 zijn er 30.000 Britten, 18.000 Hollanders, 13.000 Australiërs, en 700 Amerikanen vervoerd vanuit Singapore, Hong Kong en Indonesië.  In totaal schat men dat er 200.000 mensen gewerkt hebben aan de spoorlijn van Kanchanaburi tot Thanbyuzayat in Burma en de directe lijn naar Singapore.  Totale lengte : 415 klm lang.
 
Het zou 5 jaar moeten duren om dit te maken ,maar met de enorme druk van de japanners hebben ze de spoorlijn en de brug in 2 jaar gemaakt en de gevolgen waren desastreus. Men noemt het “The Railway of Death”.
Iedere kilometer kosten uit eindelijk het leven van 38 mensen.
 Tussen Thailand en Burma  : 263 klm in Thailand en 152 klm in Burma .

Op het  kerkhof  welke wij bezoeken liggen 1.800 Nederlanders begraven.  

Dan gaan we naar het museum en daar word je duidelijk hoe vreselijk het is geweest .Ze hebben deze mensen 20 uur laten werken met weinig om te eten. Slechte omstandigheden. Opgesloten in kooien en gingen ze dood ,konden ze deze mensen dumpen in de rivier.  

 



In het museum bestaande uit bamboebarakken die er uitzien als het jappenkamp van vroeger zijn foto’s en voorwerpen en herinneren aan de gebeurtenissen.
Daarna  gaan we naar de brug en ook dat is indrukwekkend we maken foto’s ,want de omgeving is fantastisch mooi. En er zijn een massa mensen die dit allemaal komen zien.






 
Dan  maken we over de zelfde spoorlijn met een speciale trein, een reis van anderhalf uur  naar NamTok. Hij gaat langs de rivier , voorbij diverse bruggen van hout gemaakt.

Wat minder mensen weten is dat het ligt in een van Thailands mooiste natuurgebied .Je krijgt meteen een goed beeld van Thailand .

 
De trein rijd maar een keer per dag omdat het van Bangkok naar  Burma. 4 uur duurt om er met deze trein te komen.  Wanneer hij komt is een gok . Dus we wachten.
En dan wil iedereen mee .
Eigen bevolking ,scholen , toeristen, het is een mierenhoop van mensen, en dus kopen we ons een vaste zit plaatst in de trein.
Wij maken dan de volgende kilometers naar nam Tok. 

Onderweg krijgen we drinken een cake en koffie of thee in de trein. Er zijn suikerbiet velden,  palmbomen , hoge mooie bergen,  huisjes en rotsen ,gevaarlijke overwegen zonder bellen of bomen. De trein toetert als hij aan komt en men stopt dan gewoon. En we genieten van deze speciale trein met open ramen.

Dan stopt de trein en we zien de prachtige floating huisjes van bamboe.
We eten op zo’n drijvend plateau en daarna bezoeken we als laatste, de Hua Kamin waterval.


 
Het is een onvergetelijke dag en we rijden terug en doen daar bijna 5 uur over
Bangkok is erg druk en dus dat laatste uur is file in Bangkok!
Goed we doen onze ogen dicht en rusten en genieten na van deze dag die zeer veel indruk gemaakt heeft. De natuur is adembenemend mooi .De dag is indrukwekkend.
 

 
Lekker even rusten en dan eten. Vandaag even kijken of de Pina Colada net zo lekker is als de Singapore Sling.

Morgen nemen we een pauze dag ,tijd voor massage , kapper , pedicure , zwemmen. Daarna gaan we winkelen in MKB.    
               
Voor nu lekker slapen en gezond weer op..

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen