vrijdag 12 augustus 2011

Vrijdag 12 Augustus



Outback tour
Ja dit is wat ik me voorstel van Australië, zweven door de straten vol stof alles rood en droog en zover kijken als je kan en geen einde zien. Zo mee en dan een auto en huizen die soms 300 klm uit elkaar staan ! Afgelegen dorpjes waar je dan een winkel een tankstadion en een hotel ..Nou ja hotel .zeg maar slaapplaats hebt. Kilometers omringd door rode wegen ,dieren, natuur, en alsof je Remy bent ,alleen op de wereld. Gelukkig waren we met meerdere personen in de bus .
Allemaal vogel liefhebbers die maar een doel hebben kaketoes op de foto zetten ! mensen die men Bushmen noemt. Mensen die houden van leven vrijheid en een eigen manier van leven. In deze regio werd Quatas opgericht ,een vliegmaatschappij ,want afstanden waren zo groot dat men alleen zo in “contact kon blijven met elkaar”. Zo ontstond ook de flying Doctors.
Kinderen krijgen per radio onderwijs. En dus is dat meer een school op afstand. Hoe dan ook hier heeft het leven een eigen karakter en het is erg speciaal en geeft een vrij gevoel . Je moet daar dan wel even aan “proeven ”als je in Australië bent en het mee maken .

Vorige keer heb ik al erg moeten wennen ,maar nu beter voorbereid heb ik er echt van genoten .Ik heb als vele ook de serie Mac Clouds Daughters gevolgd enkele jaren terug en ik kreeg hier dan ook een bijna thuis gevoel ,zo herkenbaar en tastbaar en zo echt het Australische , dat ik me kan voorstellen dat mensen verlieft worden en zomaar besluiten te blijven . Kampvuur , buitenlucht, samenzijn ,zingen, een worden met de natuur en vooral veel kaketoes zien horen beleven .

Vandaag logeren we bij Ida en Kees:
Vanmorgen zijn we eerst gaan wandellen. Heel vroeg ,alles rustig ,en hier en daar een kangaroe. We zagen lories en geelkuiven . Daarna naar een kwekerij geweest van Koeien,er was een kalfje geboren en het zijn de buren van Ida en George ,de Nederlanders waar we slapen.Hoewel ze al meer dan 30 jaar in Australië wonen, spreken ze goed Nederlands. Ze wonen daar zo open en vrij ,en hebben zelf ook vogels : de Alexanderparkieten. Vandaag even foto tijd, en voor het congresse begint kunne we nog even relaxen..
Ik was natuurlijk erg zenuwachtig want vandaag als laatste ga ik de lezing geven over de Eclectus. . De dag begon met een lunch en dat was een uitgebreide lunch met warm eten en lekker fruit. Daarna lezingen ,allemaal buitenlandse sprekers op een na .vanuit Amerika Zuid Afrika Duitsland en toen kwam er een Australische lezing en toen ik.
Nou ik kan je wel vertellen dat de zenuwen me door de keel en maag boorde. Hoe vaak ik ben gaan plassen ,weet ik niet meer, maar opeens werd ik voorgesteld en ja dan moet je .De eerste 5 minuten waren zwaar en toen opeens was dat voorbij en moet ik zeggen dat de lezing zeer goed ging. Ik was in mijn sas,en ik heb de eerste lezing goed binnen de tijd volbracht .Alles werkte en iedereen genoot van de foto's en het verhaal.
Toen kwamen de vragen, en de eerste die sprak zei ik heb geen vraag, maar ik wil je bedanken voor de lezing en je passie voor de Eclectus. Dat was gewoon kei leuk .En de andere vragen waren over kweek dus ik kon zeggen Nee ,nee je moet wachten tot Zondag dan heb ik de lezing over de kweek. Ik kreeg een groot applaus en was klaar . Toen was het 7 uur
Maar daarna kwamen de mensen naar me toe, met vragen opmerkingen en het werd laat. Tussen door kregen we fingerfood ,dat zijn kleine hapjes en ik en Caroline zijn de gehele avond vrijgehouden door deze vriendelijke " Assies " hahahaha
We werden meteen alweer uitgenodigd voor visite bij deze mensen thuis. Nu dan moet ik wel heel lang blijven ,dus helaas kan dat niet,maar als we over twee jaar zouden gaan , is de reis al "vol gepland" cape york waar de Australiche Ecelctus leeft woont een gids en deze wil me graag de nesten laten zien. Als we komen zijn we bi hem welkom. I keep that in mind !!
Marc Cremades wil me graag mee nemen naar de indische eilanden om zelf de Eclecltusse (ze noemen ze daar "eggies' ) te zien, voor zijn werk heeft hij al de vogels op alle eilanden zelf gezien .Ik bezoek hem eerst in Bangkok over 3 weken en dan praten we verder.
Dus je kan zeggen dit was een geslaagde dag. Men ziet uit naar Zondag naar de tweede presentatie. Nu ik ook,de zenuwen ben ik nu de baas . Ik wist niet dat Australië zo geïnteresseerd was in de Edelpapegaaien. En ik heb zelfs de man ontmoet waarvan ik boeken thuis heb, Ian Ward schreef de boeken over de Eclectus vele jaren terug. Deed veel research en heeft ze meerdere malen in de natuur bezocht. En ik heb veel van zijn boeken geleerd ,en hij kwam naar me toe en zei je moet echt even bij me langst komen. Nu we kijken of we dat nog kunnen inplannen!
Meer, later voor nu ben ik moe en morgen moeten we weer vroeg op. See you mate !
Caroline en Thiely.


1 opmerking: