woensdag 24 augustus 2011

Blue Mountains 23-8-11

Dinsdag  23 Augustus  "The Blue Mountains"

Vandaag gaan we naar de Blue Mountains. De trein naar Katoomba en daar vandaan een Hop en Hop bus .  Nu dat viel allemaal wel mee .De trein redelijk op tijd en de bus stond voor onze neus op het station. Echter het weer was zwaar klo….vul de rest maar in .
Allereerst bewolkt en daarna nat. We zouden de twee kabelbanen en de  trein net als een achtbaannemen. Maar je zag niets. En met niets bedoel ik ook niets,je zag mist en mist en proefde de wolken. Maar ondanks het weer besloten we te doen wat we afgesproken hadden.
Dus wij in die Cable car & Scenicrailway op naar Scenic wold.
Normaal zie je dan de Blue Montains de Trees Sisters en de Wentworth Falls. We hoorde het water , 5 meter van ons vandaan maar zagen helemaal niets. Als grap maakte de bestuurster Sharon,  van de sky train er ons op attend dat we nu de ervaring deelde door de wolken te glijden.
Zo jammer  allemaal als het weer niet mee zit. Maar goed er is geen andere manier om naar de top te gaan! En daar zagen we Rosella's in the mist .

Katoomba is een oud mijn werkers dorpje. En J.B.North zorgde dat er een trein rails kwam om de kolen naar boven te krijgen. Dit werd later een toeristen attractie. Je kan via kabelbanen helemaal maar de top en terug. Schitterden panorama’s  onderweg, als het goed weer is dan .

Eenmaal on top gingen we wandellen naar beneden en hoorde en zagen we de geelkuiven en de crimson rosella dat maakte veel goed en het was droog vochtig en zo zou dan het rainforrest gevoel optimaal moeten zijn. Ik moet zeggen dat was het ook de kabelbanen waren leuk en die trein was ook een ervaring ,die had een lengte van 415 meter  met een verticale drop!  van 206 meter en een tunnel  daarin van 80 meter met een val naar beneden van 52 % Wow ,wat een ervaring. Kan wel zeggen met Caroline maak je wat mee. Die houd wel van een uitdaging. Niet denken maar doen!

Eenmaal beneden wandelde we door het regenwoud en genieten  we van het groen .Daarna zagen we het weer opklaren en besloten we naar de Trees Sisters te gaan. Via een uitkijkpunt  “The Honeymoon” kon je via de kliffen naar de Trees Sisters klimmen lopen stuntelen, glijden  dalen en weer klimmen , trappen klimmen die aangelegd zijn en natuurlijke trappen van rotsen en steen ,noem maar op we hebben het allemaal gedaan. In totaal hebben we 5 uur gefitnest. Maar het uitzicht was top . “Breathtaking “ Zoals het in de folder beschreven staat.

De zon kwam en de blue mountains kwamen in beeld. OP dat moment waren we net met de klim bezig langst de klippen naar de Tree Sisters en we hoorde in de verte Kaketoes. Ze vlogen door de vallei over de toppen van de bomen en soms waren er groepen van 5 of meer. Het was adembenemend mooi ,men heeft niet te veel gezegd en de mist waren we allang weer vergeten .   Och hebben we dat ook meegemaakt. En toen de zon kwam op de bergen waren we diep onder de indruk. Zo mooi. Ik kan het niet beschrijven en kan het zelfs niet overdrijven. We  stonden  hier  hoog boven de toppen van de bomen ,op de klif tussen de eucalyptus bomen, kijkend naar vliegende kaketoes .Het waren de geelkuiven.
Die Blue Mountains zijn zo blauw doordat die eucalyptusbomen   olie afgeven, en samen met de dauw een speciale kleur afgeven als nergens in de wereld. Gaaf gewoon!  In zijn geheel kan je dit wel prehistories noemen wat je hier ziet. Combinaties van de natuur met de legendes van de Aborigines.

Hier zijn zoveel vogels  te zien, teveel om op te noemen. Wat is dit mooi. We zien in de verte de Tree Sisters en weten dat we nog ff door moeten klimmen, onze camera’s maken overuren. En onder tussen komen we langst diverse lookouts en genieten.

Hier zie je hoever we langst de klippen gelopen heben op de eerste "berg"hebben we gestaan.Daarna tot het punt waar we de foto nemen en de vogels waren in de valie achter de Trees Sisters.

Als we bij de Tree sisters komen moeten we via een zeer steile trap naar beneden en kunne zo naar de eerste berg en maken de mooiste foto’s .Later als we bij Senic Point aan komen  de sisters  vanuit een andere hoek op de foto zetten zien we dat we een hele klim gemaakt hebben ,maar dubbel en dwars genoten hebben. De bergen de natuur en de vogels maken het geheel wel tot de mooiste dag tot nu toe in Australië.  Zeer zeker de moeite waard en als we langer hier zouden zijn, zouden we deze dag zeker herhalen. Want er zijn 35 in en uit stap mogelijkheden  via de Hop on Hop bus, waarvan wij er nu pas een derde van gehad  hebben.  Met o.a  De nepean Rivier,  Kings table land, Leura een tuin dorpje ,hier leven de meest gevaarlijke spinnen en slangen van Australië je snap waarom we dat ff overslaan! Later horen we dat dit voor het gehele gebied gelde ! Oké ,gelukkig hoorde we dat pas op de terug weg in de bus.

Wow wat is Australië mooi zeg.  We genieten na en gaan met de trein van 17,25  uur weer naar Sidney dat is ongeveer 2 uur in de trein. 1800 is het hier opeens donker. In de avond gaan we zwemmen om de spieren wat te ontspannen en een bubbelbad (warm) na .Dan foto time en verslag maken en op tijd naar bed ( 24.00 uur ) om van onze laatste dag morgen in Sidney te genieten .

Tot Later Thiely en Caroline

1. heerlijk om te lezen hoe jullie genieten en "leutig" dat Caroline nergens bang voor is, hahaha. Des te meer geniet je van alles.