zaterdag 5 oktober 2019

Hallo

Eindelijk kan ik bloggen.

In Bangkok had ik geen wifi, die de laptop ondersteunde.

Dus nu in Australië kan ik jullie een update geven

Dus hier gaan we :..

Het is weer zover “ze gaan weer “

Deze keer ga ik met mijn vriendin Caroline . Hans en Ed blijven thuis en draaien het thuisfront.  .Onze hobby  is vogels en genieten en veel meemaken .Ik vind altijd de voorbereiding al leuk van een vakantie. Het begint met je wensen kenbaar maken Dan sparen en kijken hoe lang kunnen we gaan .Dat ging goed. We wilde naar Bangkok Australië en Maleisië. En dan is het uit kijken naar de dag dat we de koffers pakken en vertrekken naar Schiphol.

Bangkok

Bij aankomst nemen we een taxi naar het hotel . Koffers niet echt uit pakken. Want we blijven 4 dagen en dus is relaxen een beter plan.  Ik ben al eerder in Bangkok geweest Ik weet nog de eerste keer ! Bangkok het was druk, vies, benauwd.      Overal taxi’s, tuk tuks, mensen , echt honderd scooters en auto’s in een straat die maar 4 meter breed is. Een grote mierenhoop. Nu ik ben hier voor de 4de keer ,           maar kan er nog niet aan wennen. Ook vandaag is het een mierenhoop. We gaan eerst even wat lunchen. Want we hebben honger . De kamer is om 14.00 uur klaar. We eten meteen Thaise garnalen met ananas en rijst . Een kleine binnenkomer. Nadat de kamer klaar is gaan we naar het MBK  een groot winkel centrum.                       We lopen daar door de kleine winkels en willen pinnen bij een ATM. Hij rammelt ,maar geen geld. Wij in de stress. Maar uiteindelijk zegt de meneer van de bank als je geen reçu hebt dan is er geen geld af gehaald en we pinnen elders . De uren gaan voorbij en we gaan lekker sushi en shashimi  en vis eten bij een restaurant en nemen de taxi terug. Het is wachten op je beurt want het regent en iedereen wil een taxi . Nummer 253 is aan de beurt . Wij hebben 272 . Maar 45 min later zijn we in het hotel. Waar een vriend van me belt met de planning voor morgen en overmorgen. We besluiten toch vanavond een lekker Singapore Slinge te nemen voor het slapen gaan.

Thailand. Thailand heeft ongeveer 70  miljoen inwoners / Bangkok 9 miljoen Bangkok ligt midden in Thailand . Tijd : Nederlandse tijd + 6 uur Geld 1000 Thai bath is 30 euro .

Bangkok : De hoofdstad van Thailands is Bangkok . Bangkok is gesticht in 1782 door Koning Rama 1. Het land van de gouden boeddha , overal verstopt tussen mensen en gebouwen. Land waar wierook en autogassen zich vermengen.      Rijkdom en armoe leven hier samen. Soms vervallen  en soms adembenemend mooi. Land waar chaos heerst en ook rust uit straalt. Monniken naast  meisjes of jongens  van plezier, veel tempels maar ook sloppenwijken.  Ze eten hier de gehele dag door. Deze mensen eten steeds een beetje dus ze eten ook soms 10 keer per dag.  Boeddhisme is de basis van Thailands cultuur. En een ieder deelt , want geef je ( dat kan alles zijn ,maar vaak is het eten of onderdak) kom je rijker / beter terug in een ander leven.  De gevers zijn dus dankbaar dat ze kunnen geven. Een Thaise man moet tenminste 1 x een monnik gewaad gedragen hebben. En zich dan verdiepen in het boeddhisme  Als de zon opkomt vergeet je dat je in een vervuilde stad bent . Een stad waar eens de koningen van Siam door de straten liepen.        Stel je de film “The King and I “nog eens voor . Op veel plaatsen is dat nog steeds zo adembenemend mooi. Ondanks de chaos in de stad is er iets wat me steeds weer verrast en dat is de rust van de mensen. Het geduld. De vriendelijkheid en het tevreden gevoel. Dat maakt Bangkok ook speciaal . Bangkok de stad met vele namen. Je kijkt er je ogen uit .

Zin in een  Singapore Sling Traditie als we in Bangkok komen!!

Het recept : Een vleugje van

- dry gin

- Dom Benedictine

- Cointreau and cherry brandy

Shake this up with lime and pine-apple juices and a dash of Angostura bitters and grenadine.

Op z'n Hollands zou ik zeggen: een beetje:

- dry gin

- dom benedictine

- Cointreau en kersenbrandenwijn

geschud met limoen en ananassap en wat Angostura bitter en grenadine en uiteraard ijsblokjes.