vrijdag 5 augustus 2016

Dag 15-04-Sukau Kinabatangan Wildlife Reservaat.


Dag 15 | 04 Augustus 2016: Sukau, Kinabatangan Wildlife Reservaat 
 
 

Nog voor het ontbijt, maken we een boottocht over de Menanggol rivier. Heerlijk wakker worden, zo omringd door de geluiden van de jungle.  We hadden een andere gids vandaag Steven. Hij vaart naar een binnen riviertje Daar zien we al snel de Kingfisher. Niet een of twee nee we hebben er wel 10 gezien. Maar hoe moeilijk ze te fotograferen. Ze zitten stil en plots vliegen ze weg. Maar het oranje en blauw is zo schitterend over de rivier We zien de kleinste en de grootste soort. Die grote is echt groter met meer geel. Toen zagen we een krokodil recht voor ons neus. Vlug een foto en film maken .

 


We hoorde dat de politie controle deden want vorige week nog is er een toerist vanuit een bootje het water mee ingetrokken. Dat is niet de boot waarin wij zitten maar dat zijn een soort kleine rubberboten waar veel toeristen op zitten die alleen zo’n tour willen maken. Ze krijgen dan vaar routes mee maar ja ze wijken af. Gisteren nog zagen we de controle boot. Wij zitten in groter en hogere boten en moet reddingsvesten dragen.  Goed dat helpt toch niet.

 


Maar vandaag varen we zo ongeveer naast de krokodil. Hij is zeker een meter of 4. Dan zien we een dode vis. Een catfisch zegt Steven. De vis is nog heel dus gevangen en aan de kant gebracht. Die komt zo iemand ophalen zegt hij ,we varen weg en komen zo terug. Ondertussen zien we neushoornvogels en een arend. Dan zijn we weer terug bij de vis en daar is de varaan Hij is anderhalve meter groot en trekt de vis naar zich toen, mee om op te eten. Ze moeten het een corridor varaan. Mooie momenten.. We varen door en zien op de terug weg nog Kingfisher en apen Heel veel apen. Het is tijd voor het ontbijt..
 
 
 
Foto bij onze lodge daar zitten de orang-oetangs in de vrije natuur.
 
 

Na het ontbijt hebben we de  ochtend vrij  en liepen we nog door ons Olifanten trial ( omdat er olifanten door gekomen zijn) achter het huis. We zagen meteen de orang-oetang. Moeder met kind.  We zagen de Borneo gibbons en wat vogeltjes en een eekhoorn. En een nest van een aderlaar. Ik zie er twee maar het is ver weg we kijken later nog eens. Nu rusten en straks lunch. Na de lunch gaan we weer wat rusten ,want dit is de enige tijd dat we airco hebben. Het is 37 graden dus te heet voor het zwembad. Na 15 min was ik terug in de cabin. En neem ook even rust.
 
We zien opeens achter onze lodge een nest . Het blijkt een nest van een roofvogel te zijn een arend. Kikken!! Maar zo ver weg. Toch maken we foto's..
 
 

 
 
 
 

Straks tegen 1600 uur gaan we  naar de Gomantong grotten.  

De grotten van Gomantong

In de Gomantong grotten leven talloze zwaluwen, die hun nesten tegen de wanden van de grotten hebben gebouwd. Die nesten worden verzameld, waarbij men lange bamboestammetjes gebruikt om naar boven te klimmen, wat er zeer gevaarlijk uit ziet.  
 

            

Die nesten zijn ook een basis voor de bekende vogelnestjessoep, een oude specialiteit uit de chinese keuken. In het oerwoud rondom deze grotten groeien veel wilde vijgen; een lekkernij voor orang-oetans Tegen zonsondergang zouden we dan het uitvliegen van miljoenen vleermuizen zien op jacht naar insecten voor hun avondmaal. Adelaars cirkelen boven de grot; zij eten juist graag een vleermuis als avondmaal. Ja dat maakt de cirkel rond en voor ons is dat natuurlijk een mooi gezicht.

 
 


Ik had me totaal niet voor bereid op wat ik te zien kreeg. Ik had alleen het gedeelte gelezen van de vleermuizen en de adelaars. Leuk vogels.

Daar eenmaal ter plekken kregen we uitleg over het Ecco systeem van dit alles en ik herinner me de film van david Attenborough weer met de “bewegende vloer” Ik herinner me opeens het verhaal van de Swifts ( zwaluwen die nestjes bouwen) En als we dan een mondkapje voor krijgen een helm op en handschoenen aan herinner ik me opeens wat het was die “bewegende vloer”. Kakerlakker ..miljoenen kakerlakken. Ja en ook in vele soorten Zwarte witte en gekleurde …
 

 

Toe maar Ik had het niet meer.  




De grond was glipperig en ik was als de dood dat ik zou uit glijden.  Jose was niet mee gekomen en das maar goed ook Ze bleef met de gids achter om de eerste vleermuizen te zien. Wij zouden dan na komen. Ik was zo blij da tik uit die grot was. Hoe mooi het verhaal ook was van die vogel nestjes ik wilde er uit…. Daar bij komen frisse adem handschoenen uit mondkapje weg. En ademen. Na 10 minuten zagen we oranje in de bomen! De Orang-oetang dachten we.. Maar aan hun bewegingen te zien waren het de Red Leaf Monkeys.. dat was genieten

 

Dan gaan we naar José en de gids en zien inderdaad miljoenen vleermuizen uitvliegen In zwermen maken ze de meest mooie bewegingen. Ja dat was mooi. We zien ook de adelaars. En weer die mooie rode apen. Dit was wel genieten

 

We zijn laat terug naar het Kinabatangan Wildlife Reservaat .Daar gaan we van ons laatste diner hier genieten. Dan een borrel om de stres in mijn benen weg te drinken en de vermoeidheid in mijn rug. Door de stres vanmiddag is alles aan gespannen. We gaan op tijd naar bed.  Dat mag ook wel want het is best vermoeiend.

 Maar het is echt AMAZING op naar morgen..

Iets over Sukau in algemeen: Wilde orang-oetans, zeldzame neusapen, met uitsterven bedreigde vogels - de beloning voor natuurliefhebbers die zich naar het kleine dorpje Sukau begeven is groot. Beroemd als basis voor boottochtjes langs de modderige Kinabatangan rivier, ligt Sukau slechts 96 kilometer van Sandakan in het oosten van Sabah op Maleisisch Borneo. De Kinabatangan rivier is de tweede langste rivier in Maleisie. Het wordt door velen beschouwd als de beste plek waar je in Borneo dieren in het wild kunt zien. De rivier is een toevluchtsoord voor zeldzame dieren die helaas hun leefgebieden hebben zien verdwijnen door houtkap en palmplantages. In 2006 is het Kinabatangan gebied officieel tot natuurreservaat verklaard om verder verlies van leefgebied tegen te gaan. Olifanten, neushoorns en zoutwater krokodillen en een ontstellende verscheidenheid aan apen en vogels noemen de uiterwaarden van Sungai Kinabatangan hun thuis...
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten