vrijdag 5 augustus 2016

Dag 14 In Sukau Kinabatangan Wildlife Reservaat

Dag 14 | 03 Augustus 2016: Sukau, Kinabatangan Wildlife Reservaat

Vroeg in de ochtend, nog voor het ontbijt, maken we een excursie over de Kinabatangan-rivier naar het Oxbow-meer op zoek naar vogels en andere dieren. We zijn in  de pure natuur hier! Al snel zien we een zout water krokodil. En de zeearend. Naast de zee arend zit een vogel met een lange nek die ze ook wel de Snake bird noemen. Wij hebben ze ook in Kuala Lumpur in het Bird park gezien. De rit naar het Oxbow meer is mooi. Veel vogels langst het water.

En daar zien we dan ook de neushoornvogels weer. Naast een Kite  Rood bruin  met witte borst. Brauny Kite. . Dat is een roofvogel. Ze willen beide dezelfde boom De neushoornvogels winnen en Joy vertel dat de neushoornvogels ook makkelijk  de Kite kunnen doden. We zien hoe mooi dat spel zich speelt. Als we verder varen zien we veel bloemen ,zeker bij dat Oxbow meer. Het sluit zich af en we kunnen niet verder en gaan dezelfde weg terug. We kunnen genieten van de rit op het water. Mooie boot. Goed om in te zitten. Onderweg de Zee arend hoog in de boom.  Op naar het 8.00 uur ontbijt. Lekker toost met een omelette en fruit. Verse jus en verse marmelade van kokos.

Na het ontbijt gaan we een wandeling maken met Joy,  van circa een uur over het wandelpad dat achter ons hotel gelegen is .We leren meer over de planten en dieren in dit prachtige natuurgebied. We zien een duizendpoot en een pigmy eekhoorn. Nu die is klein het is net een muis. Een rups zwart die als je die aanraakt veel problemen veroorzaakt. Dus afblijven. We horen van alles maar zien het niet. Wel vertelt Joy over de stammen die hier leven en over hun tradities. We zien de boot waarmee David Attenborough vaart als hij hier filmt.  Hij gebruikt een handgemaakte boot van hout die door de stam hier is gemaakt.

Zijn laatste bezoek voor zijn laatste film over Maleisië was in 20111.

Na de lunch is er weer  een boottocht. Maar we hebben ons zelf op een spa getrakteerd. Mijn spieren hebben zoveel te lijden dat ik een stress massage gevraagd heb. Speciaal voor mijn pijn punten. Jose kiest voor een voet massage.

Tegen 1600 uur gaan we de rivier op De Kinabatangan rivier is de twee na langste rivier in Maleisie. Met een lengte van 560 kilometer stroomt hij door de staat Sabah op Maleisisch Borneo. Hij is onderdeel van de Sukau - Kinabatangan Wildlife Sanctuary. De mooie rivier biedt goede mogelijkheden om prachtige wilde diersoorten te zien. Water neemt een belangrijke plaats in, mensen reizen per boot op zoek naar dieren in het wild. Tijdens een bezoek kun je een enorme variëteit aan dieren tegenkomen. Er zijn talrijke dorpjes langs de rivier; vaak vormen ze een uitgangspunt voor toeristen die het gebied bezoeken.

Bilit is zo'n dorpje; van hieruit vertrekken boten naar lodges in het gebied. Er zijn verschillende lodges die toeristen kunnen plaatsen; de meesten van hen in en rond het dorpje Sukau (het toeristencentrum binnen het Kinabatangan gebied). Kinabatangan Rivier is één van de populairste bestemmingen binnen Sabah; hier kun je zeldzame dieren waarnemen zoals orang-oetans, neusapen, krokodillen, olifanten, slangen, insecten en vele soorten vogels, zoals de ijsvogel en neushoornvogel.

We hoorde de Big 5 van Borneo, dat is de krokodil- neushoornvogel- neusapen- pigmy olifant en orang-oetang .

Dus nog een te gaan de olifanten. Maar goed daar hebben ze de laatste dagen naar gezocht en niet gevonden. Vorige week zijn ze gespot na 5 uur varen. Gisteren zijn ze gespot 90 klm verder maar dan alleen een mannelijke olifant. Vandaag gaan er weer mensen proberen de olifanten te traceren. De laatste grotere groep is gezien 21 Juni , ze staken de rivier over. Maar we zullen zien, wij gaan er niet extra voor op de boot. We hebben genoten in Kuala Lumpur en dus zijn we tevreden. Neushoornvogels is  nu ons doel. En vanmorgen zijn we al rijk bedeeld. Even afwachten wat we vanavond gaan zien.. Na de bootreis is er weer Diner om 1900 uur. En een presentatie over Borneo.