donderdag 28 juli 2016

Dag 8 Kuala Lumpur. 28-7-2016


Dag 8 | 28 Juli 2016: Kuala Lumpur : 

De hoofdstad Kuala Lumpur ligt midden tussen het noorden en zuiden in, dichtbij de zee, aan de westkust van het schiereiland Maleisië. Er liggen slechts 35 km tussen Kuala Lumpur en de Straat van Malacca.  Pas in het jaar 1857 kwam een groep tinzoekers onder leiding van de Maleisische  radja Abdullah in de streek, waar de rivieren Gombak en Klang samen komen. Dat is het tijdstip, dat de stad ontstond, waarvan de vrije vertaling "modderige riviermonding" is.". 

Van dat tijdstip af groeide de stad gestaag. Met de tin kwam de welstand en het eenvoudige kamp groeide in de loop der jaren uit tot een wereldstad. Die tijden zijn niet vergeten en de herinneringen aan deze tijd zijn nog overal zichtbaar. Onder invloed van de Britten ontstond in het 1896 de federatie van Maleisië, waarin zich de toenmalige Maleisische sultanaten verenigden en dus zodoende Kuala Lumpur tot hun eerste hoofdstad maakten. De Britten verplaatsten ook hun gehele administratie naar deze stad en daardoor profiteerde Kuala Lumpur op vele manieren: er werd een stratennet aangelegd en openbare gebouwen gevestigd, die door hun gracieuze architectuur nu nog tot de mooiste attracties van Kuala Lumpur behoren

Toen de Maleisiërs in 1957 hun onafhankelijkheid opeisten, maakten ze Kuala Lumpur tot hun hoofdstad. Maar pas in 1972 werd het een zelfstandige stad, want het was sinds 1887 tegelijkertijd ook hoofdstad van Selangor, op wiens gebied ze dan ook lag. Pas op 1 februari 1974 werd het bij wet tot een apart deelstaat territorium gemaakt. en kreeg het zijn eigen bestuur. De schone, mooie stad Kuala Lumpur, wiens straten het bomen omzoomd is, zijn parken en bloemenperken, wordt bij avond een verlichte  sprookjesstad, zodat deze stad met recht de bijnaam draag: "tuinstad van de lichtjes". 


Dankzij haar strategische positie in de regio van Zuidoost Azië, is Kuala Lumpur tot een belangrijk internationaal handels- en zakencentrum uitgegroeid.
De stad  is het middelpunt van een veel omvattend verkeerssysteem geworden.

Meer dan 30 luchtvaartmaatschappijen uit de hele wereld vliegen op de moderne luchthaven Kuala Lumpur International Airport (KLIA) in Sepang aan, die begin 1998 in bedrijf werd genomen. Kuala Lumpur heeft met zijn spoor- en wegennetverbinding een snelle toegang tot de andere delen van het land. Binnen de stad rijden de bussen, minibussen en taxi's op regelmatige tijden. Er werd bovendien een spoorlijn geopend, die de metropool met zijn voorsteden verbindt. Dit openbare verkeerssysteem werd met het in bedrijf nemen van de LRT "Light Rail Transit" verder uitgebreid. Kuala Lumpur is bovendien verbonden met de grootste zeehaven van het land: Port Klang. 

Genoieg geschiedenis voor vandaag,
Terug naar 2016 – Terug naar onze vakantie:
We worden opgehaald  bij ons hotel voor een  excursie Kuala Lumpur City Experience .



Wij gaan  op ontdekkingsreis door het oude en moderne Kuala Lumpur. We rijden langst het gebied waar de modderige rivieren Klang en Gombak samenkomen. Dit punt is de oorsprong van de stad en verdeelt Kuala Lumpur in drie wijken: het koloniale Engelse district, Chinatown en de Maleisische wijk.  We rijden eerst langst de  Petronas Twin Towers, één van de hoogste kantoorgebouwen ter wereld en één van de hoogtepunten van de stad, zowel letterlijk als figuurlijk. Deze proberen we morgen te bezoeken. Maar er word al vertelt dat je dagen soms weken van te voren moet reserveren. Dus morgen vroeg gaan we dat even na vragen .

 
cacao boon


Dan rijden we door en komen bij een chocolade fabriek waar we kunne zien hoe men dat maakt en hoe men dat eet … Nu dat willen we wel proberen. Voor vanavond meteen  lekkere chocolade mee genomen met almond noten.
 
 

Dan rijden we naar een Textiel Museum.
Dit  museum is gevestigd in het Sultan Abdul Samad gebouw en laat een interessante keuze aan Maleisische stoffen zien uit verschillende deelstaten.  Het textielmuseum werd opgericht om de oude tradities van dit handwerk te bewaren. Wij krijgen belangrijke informatie over het gebruik, de creativiteit , ook de buitenlandse invloeden . We zien hoe zijde word bestempelt en dan de lijnen worden in getekend en gekleurd en later komen dan de kleuren op het zijde Dan heb je een zeer mooi stukje textiel. . Je ziet de batikdrukken, die ze gebruiken op de zijde. .Daarnaast informatie over Batik Pelangi, hoe het door de Maleisiërs in de 18e en 19e eeuw vervaardig werd. Er is een winkel bij inlandse stof van de Lanun en Bejau-stammen als ook Pua Kumbu, een begeerde stof van de Iban op Sarawak. Maar de prijze zijn erg hoog om een voorbeeld te gen voor een sjaal betall je 500 rimling en dat is toch 125 €. Dus we laten braaf alles hangen.
 
 

Het paleis van de koning "Istana Negara" In de Maleisische wijk bezichtigen we het Koninklijk Paleis (Istana Negara), de officiële residentie van de koning. Hier lijkt het alsof we  rechtstreeks uit een duizend en één nacht-sprookje komen.  De  residentie van onze koning, Yang-Di-Pertuan Agong, ligt op een kleine, groene heuvel aan de Jalan Istana. Het is fantastisch. De bewaking staat in nisjes ,zit op paarden en de politie houd dan alles in de gaten.  We vroege natuurlijk of we met deze “mooie ”mannen op de foto mogen en dat was geen probleem, ze wilde vanalles weten over Nederland. In ruil daarvoor mochten we op de foto..
 
 
 
 

Het nationale museum  Het nationale museum van Maleisië ligt op een kleine heuvel aan de Jalan Travers en het is niet ver van het stadscentrum verwijderd. Het museum werd spoedig na de onafhankelijkheid in de stijl van een Maleisisch paleis gebouwd.  Aan de buitenkant bevinden zich tweereusachtige mozaïeken, die scènes uit de geschiedenis laten zien. Hier kregen we te weinig tijd en plassen was voor ons belangrijker dan kijken. 
 
 

Het Sultan Abdul Samad gebouw Als laatste bezoeken we in de oude Engelse wijk we het Dataran Merdeka, het plein waar de onafhankelijkheid van Maleisië werd uitgeroepen ,daar staat het weelderige Sultan Abdul Samad Tegenover het onafhankelijkheidsplein ligt het Sultan Abdul Samad gebouw met moorse stijlelementen, glanzende koperen koepels en een meer dan 100 meter hoge klokkentoren. Het gebouw werd door de architecten Norman en Bidwell ontworpen. Het werd in 1897, na meer dan 2 jaar bouwen, opgeleverd. Het was lange tijd de zetel van de administratie van de Britten, daarna heeft  het voor verschillende regeringsinstellingen dienst gedaan. 
 
 
 

Het laatste wat we bezochten was zeer indrukwekkend Het heet : Tugu Negara. 

Het is het nationaal monument.
 
 
 
 

Het nationale monument (Tugu Peringatan Negara) is gemaakt in nagedachtenis van de gevallen soldaten ten tijde van de strijd naar onafhankelijkheid in Maleisie. Het vertegenwoordigd de gevallen soldaten ten tijde van de 2e wereldoorlog, toen Japan dit deel van Zuidoost-Azië in handen had. Ook is het een eerbetoon aan de doden die gevallen zijn tijdens de ‘Emergency’ (tussen 1948 en 1960); waarbij een communistische opstand werd neergeslagen. Het monument is één van de grootste bronzen beelden ter wereld, het is 15,5 meter hoog, gebouwd in 1966, en ontworpen door architect Felix de Weldon (heeft ook het bekende Iwo Jima monument ontworpen). Het beeld staat voor de algemene vrijheid in Maleisie, het volkslied (vrijheidslied) wordt hier standaard mee geassocieerd. Het beeld bestaat uit 7 soldaten die de Maleisische vlag dragen. Elk van de strijders staat voor één van de 7 kwaliteiten van leiderschap: leiding, eenheid, sterkte, waakzaamheid, lijden, moed en opoffering.
 
 

 

Wanneer je bij de plek aankomt, dan zie de bronzen soldaten in de eerste instantie niet direct in beeld. Je loopt eerst over een mooie brede trap de heuvel op, daarna door het eerste monument dat als laatste rustplaats dient voor de overleden soldaten waar de overblijfselen nooit van gevonden zijn Daarna pas sta je voor het bronzen beeld met de gevallen soldaten. Het geheel wordt omringd door mooie fonteinen. Het ziet er allemaal erg mooi uit. Maar het is vooral indrukwekkend . Veel van deze informatie heb ik van Wikipea gehaald omdat het gewoon makkelijk is ,gecombineerd van de informatie van ons reisbureau Van Verre. 
 
 
 

Na deze vermoeide maar mooie dag invulling zijn we wat gaan drinken in ons hotel om tegen de avond naar Chinatown te gaan. Naar de beroemde Petaling Street. Daar hebben we ondanks dat we niet nodig hebben leuke kleine dingetjes gekocht . En heerlijk fruit gegeten en lekker suikerbiet gedronken .Toen lekker eten in een restaurant en daarna weer in de chineshe straatjes gelopen tot we moe waren en naar het hotel terug zijn gegaan. Daar sluiten we de dag af ,met nog meer heerlijk fruit en een lekker kopje thee. Dan het verslag maken want anders blijft er niets hangen. Je ziet te veel op een dag. Vandaag was weer een topdag vol bijzondere momenten.
 
 

 

2 opmerkingen: