zaterdag 23 juli 2016

Verslag Maleisie Melaka

Verslag Maleisië 2016.

Ja hoor het is zover we gaan naar Maleisië.
Donderdag 21 Juli om 2000 uur gaan we aan boord van het KLM vliegtuig.
Goed het begint meteen minder leuk .

In Oost Nederland aan de Duitse grens is er noodweer en we mogen niet vliegen.
De kapitein piloot verteld dat we een uur vertraging hebben. Het vliegtuig vertrekt voor onze veiligheid om 21.30 uur.

De vlucht gaat 12 uur duren.
Onderweg over Polen hebben we nog een keer te maken met noodweer. Slapen....vergeet maar. Voel toch een beetje stress.
Maar we landen vrijdag 15.30 uur in Kuala Lumpur. Daar is het 6 uur later dan in Nederland . Jose en ik gaan vanuit hier meteen door naar Melaka.
Dat is met de taxi nog eens 2 uur. Dus we zijn er tegen 1800 uur.
Het regent Nee het giet...Vandaag de eerste dag zegt de chauffeur van de Taxi.
Het was de hele maand droog.
Dan zien we ons Hotel Casa del Rio. Ons uit zicht is de rivier.
Dit is meteen genieten en we vergeten de lange reis en de regen.
Even bij komen . Wow het is een schitterend hotel. Mooie kamer, schitterende omgeving en midden in het centrum.

Na een "opknapbeurt'', dat was nodig, gaan we wandellen en komen meteen in de Jonker Street, zeer bekend in Melaka.  Aldaar is het druk en toeristisch. En droog.
En als het droog is ,is het meteen warm ..

We besluiten niet met een fiets te gaan maar te lopen. Die fietsen zijn zo opgepimpt daar is carnaval niets bij. Honderden lichtjes op de fiets en veel muziek.
Nee das voor nu net ff te veel. Wij kiezen voor lopen ruiken en proeven.

We eten heerlijke verse garnalen met knoflookstokbrood en we voelen ons echt op vakantie. We eten bij : Bistro 1673.  Is een Nederlands gebouw .Hier was vroeger het kantoor van de belasting haven. Er werden ook paarden en koetsen gestald. Het voorste gedeelte  is nog in de oude staat met deuren die toch al snel 350  jaar oud zijn.  Het is nu omgebouwd tot bistro.  Heerlijk!!!

Hoe je zo snel om kan slaan is ongelooflijk. Je word gewoon meteen in deze vakantiesfeer mee gezogen. We wandellen een deel van de Jonker straat door en zien dat we morgen terug moeten voor de gevels. Die zijn prachtig. maar we zijn moe en moeten rusten na bijna 24 uur dag op de been te zijn geweest . We drinken nog een borreltje en gaan slapen.

Zaterdag 23 Julie

Het ontbijt is geweldig, je mag kiezen wat je wil eten en daarnaast een buffet. We zijn lekker vroeg en voor na het ontbijt hebben we al een "plan de campagne "gemaakt

Melaka:  (Malakka) ligt aan de zuidwestkust van het schiereiland van Maleisië en gaf zijn naam aan de beroemde zeestraat.  Het is een kleine deelstaat, met slechts 658 km2, maar met een rijke historie door zijn zeer strategische ligging.  Melaka was in de 15de eeuw de belangrijkste haven in Zuidoost-Azië. Hier troffen handelaren uit het westen en het oosten elkaar. Melaka heeft in de loop der eeuwen diverse overheersers gehad: Chinezen, Portugezen, Hollanders en Engelsen. Holland heeft ooit het Sumatraanse Padang geruild voor Melaka met de Engelsen. Melaka is strategisch gelegen; aan de Straat van Melaka. Uit India werd textiel aangevoerd, uit de Molukken specerijen, uit China zijde en porselein, uit Maleisië tin en uit Sumatra goud en peper.  Vanaf het centrum de heuvel op vind je St. Pauls Church. Vanaf deze plek is er een mooi overzicht over de stad. Deze kerk is door de Portugezen gebouwd; maar er liggen ook veel Nederlanders begraven. In het centrum staan ook nog een kleine windmolen en het "Stadhuys"; overblijfselen van de Nederlandse overheersing.

We gaan de Dutch Trail lopen. Dat houd in  dat er  een Heritage gemaakt is van een periode van 1641- 1824. Waarin de "Dutch People" veel voor Melaka gedaan hebben
Ze waren belangrijk voor de handel .Nu nog steeds is er een verbintenis met Nederland. Vroeger  waren het  specerijen en nu is het waterwerk en meewerken aan het opbouwen van de stad.  Wij gaan deze trail lopen om te zien wat Nederland in de geschiedenis voor Mellaka betekend heeft.

Wij maken  een boottochtje over de rivier, die uitmondt in zee,  een leuke manier om te zien hoe men in Melaka nu  leeft.  Ook de Chinese cultuur is duidelijk aanwezig in de stad. We hebben al  heerlijk rondgestruind door de kleurrijke straten .Melaka City zelf is een polyglotte kleine hoofdstad met een interessante mix van vele bouwstijlen en richtingen, gebaseerd op wat de vroegere bezetters hebben achtergelaten. De bezienswaardigheden van de stad liggen zo, dat alles gemakkelijk te voet bereikt kan worden. Nu dat gaan we dan ook samen doen.

We lopen naast de rivier want ons hotel is midden in het centrum en we beginnen vandaag bij de Nederlandse molen Geheel in stijl na gebouwd. We steken over en komen op "The Dutch Square" Vanuit hier vervolgen we de route met bezienswaardigheden..

Het Hollandse Stadthuys
Het huidige museum van Melaka werd door de Hollanders tussen 1641 en 1660 gebouwd.  Het is met zekerheid het oudste Nederlandse bouwwerk in Zuidoost Azië. Met terracotta-achtige verf en een typisch Hollandse koloniale bouwstijl is het zeer markant punt in de binnenstad van Melaka. Vanavond hebben we dit al gezien ,maar morgen met daglicht lijkt ons dat nog mooier.

Het Fort St. John  Het kleine Fort St. John werd door de Hollanders aan het einde van de 18e eeuw op een kleine heuvel gebouwd, slechts drie kilometer van de huidige binnenstad. Oorspronkelijk stond hier een kerk, die door de Portugezen in de 16e eeuw was gebouwd om de Heilige Johannes te eren. Opmerkelijk is dat  bij deze vesting de beddingen van al deze kanonnen niet naar zee, aar naar het binnenland gericht staan. Ze vreesden waarschijnlijk de aanvallen uit het binnenland meer, dan die over zee.

De St. Pauls Kerk Deze kerk werd door een Portugese kapitein met de naam " Duarte Coelho" gebouwd. Later namen de Hollanders de kerk over en wijdden hem aan de Heilige Paulus. Hij diende lange tijd als grafplaats voor adellijke Nederlanders, die in Melaka stierven.

De Christus Kerk
Deze kerk is gebouwd in Nederlands koloniale stijl en stamt uit 1753.  Christ Church heeft dezelfde rode terracotta-achtige kleur als het Stadthuys, waarmee het dan ook een mooi ensemble vormt. Het mooie, houten preekgestoelte, binnen in de kerk, is nog in originele staat en nu dus meer dan 200 jaar oud. Enkele grafstenen met inscripties liggen op de vloer van de kerk en een verzameling zilveren bakjes is hier te zien, die allen het Hollandse wapen dragen.
Daarvanuit gaan we naar de Dutch square en de Dutch molen..

Dan pauze even lekker eten en dan naar een piraten boot. Het Maritiem Musea
Hier in is de Portugese geschiedenis. Ik vind dat wel leuk want op Netflix heb ik The Black Sails "gevolgd en nu sta ik in een piraten boot. Alles over deze periode waar de Nederlanders een einde aan maakte en dus komen we ook Nederlandse geschiedenis tegen.

Tegen 1500 terug naar het hotel waar we het zwembad gaan bezoeken en daarna even bij komen. Het is 35 graden en heet. Gelukkig wel wat wind, maar toch we hebben voor vandaar het toeristische deel gehad. Vanavond gaan we heerlijk uit eten en hebben gereserveerd in ons hotel voor een Portugese BBQ En dan naar bed want morgen gaan we naar Taman Negera. We worden 0700 opgehaald dus dat betekend dat we 600uur uit bed gaan en dan ontbijten. Dan met de taxi naar Kuala Lumpur en vervolgens met de boot verder naar Taman Negera ....